Rzecznik praw dziecka zaproponował minister edukacji narodowej powołanie zespołu ekspertów, który opracuje minimalne standardy w zakresie zadawania uczniom prac domowych. Grupa miałaby również określić dopuszczalne obciążenie uczniów takim obowiązkiem oraz objąć nadzorem pedagogicznym realizację tego zadania przez szkoły.
Marek Michalak ponownie zwrócił się do MEN w sprawie nadmiaru zadawanych dzieciom prac domowych. Według RPD, odpowiedź resortu na jego poprzednie wystąpienie nie wyczerpała tematu.
„Nie wszystkie wskazane zagadnienia zostały przeanalizowane i wyjaśnione przez Panią Minister. W odpowiedzi nie ustosunkowano się do zagadnienia nadmiernej ingerencji szkoły w sferę życia prywatnego uczniów i ich rodzin oraz naruszania przepisu art. 31 Konwencji o prawach dziecka” – zaznaczył Marek Michalak.
Zgodnie z artykułem, Polska uznaje m. in. prawo dziecka do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych oraz do nieskrępowanego uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym, a także zobowiązuje się do przestrzegania tworzenia okazji dla wykorzystania czasu wolnego.
„Ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym, w tym kultywowania tradycji wspólnego spędzania czasu z rodzicami i rodzeństwem, a także wywiązywania się z obowiązków domowych, które również odgrywają istotną funkcję wychowawczą” – podkreślił rzecznik w liście do Anny Zalewskiej.
Marek Michalak zgodził się ze stanowiskiem ministra edukacji, że w przypadku wyższych etapów edukacyjnych wskazane jest rozwijanie samodzielnej pracy ucznia. Jednak wskazał na wprowadzenia zmian w praktyce szkolnej.
„(…) należy położyć większy nacisk na zadania w formie projektów, których celem będzie utrwalanie i wykorzystywanie zdobytej wiedzy w sposób praktyczny” – uważa rzecznik praw dziecka.
Dodał, że niezbędna jest indywidualizacja pracy z uczniem poprzez uwzględnianie jego możliwości, predyspozycji i zainteresowań.
W ocenie rzecznika, wskazane przez MEN rozwiązanie polegające na możliwości skorzystania przez radę rodziców z uprawnień wynikających z prawa oświatowego, nie jest wystarczające.
„Należy zauważyć, że choć sposób realizowania procesu dydaktyczno-wychowawczego przez nauczycieli może być przedmiotem oceny rodziców i organów ich reprezentujących, to jednak zapewnienie standardów działań szkoły w tym zakresie spoczywa przede wszystkim na nadzorze pedagogicznym. Nie można przerzucać na rodziców odpowiedzialności za jakość edukacji – podkreślił RPD.
Powiat rypiński - powiat w województwie kujawsko-pomorskim z siedzibą w Rypinie. Przynależą do niego gminy: Rypin (gmina miejska), Brzuze, Rogowo, Rypin (gmina wiejska), Skrwilno, Wąpielsk. Turyści zachwycają się tutaj przede wszystkim zespołem pałacowo-parkowym z XIX w. we wsi Ugoszcz. Nie należy także zapominać o licznych zabudowaniach architektury sakralnej np. kościół p.w. św. Bartłomieja w Rogowie. Jest też możliwość spędzania czasu nad wodą i wśród uroków lasu. Przez powiat biegnie 15-kilometrowy odcinek rzeki Skrwy. Zróżnicowana rzeźba terenu cieszy oko każdego turysty i mieszkańców. Przez powiat przebiegają drogi wojewódzkie nr 534, 557, 560 i 563 oraz linia kolejowa nr 33. |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola